Niezalogowany
zmień rozmiar:

Zasady i harmonogram rekrutacji

Zasady rekrutacji do klas I szkół podstawowych

oraz do oddziałów sportowych w szkołach podstawowych

prowadzonych przez Gminę Grodzisk Mazowiecki

na rok szkolny 2025/2026

Podstawy prawne

Zasady naboru do klas I w szkołach podstawowych, a także do klas wyższych niż klasa I oddziałów sportowych zostały przygotowane w oparciu o zapisy:

-  ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, ze zm.),

- uchwały Nr 487/2017 Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie okre
ślenia kryteriów rekrutacji, liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Grodzisk Mazowiecki.

Informacje ogólne

1.     Do klas I przyjmowane są:

a.   dzieci 7 letnie (urodzone w roku 2018) – objęte obowiązkiem szkolnym,

b.   dzieci 6 letnie (urodzone w roku 2019) – zgodnie z wolą rodziców, jeżeli dziecko korzystało
z wychowania przedszkolnego w poprzednim roku szkolnym, w którym ma rozpocząć naukę
w szkole albo posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Zasady przyjęcia do klasy I

1.     Postępowanie dotyczące przyjęcia dziecka do klasy I szkoły podstawowej prowadzone jest
z wykorzystaniem systemu informatycznego, z wyjątkiem oddziału sportowego.

2.     Do szkoły podstawowej kandydaci przyjmowani są z urzędu (szkoła obwodowa) lub na wniosek rodziców (szkoła nie obwodowa).

Kandydaci zamieszkali w obwodzie danej szkoły podstawowej, którzy ubiegają się o przyjęcie do klasy I wyłącznie w tej szkole- przyjmowani są z urzędu w pierwszym etapie postępowania na podstawie zgłoszenia.

Do zgłoszenia dołącza się oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata
i kandydata, które składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (art. 151 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14grudnia 2016 r. Prawo oświatowe).

Skorzystanie z miejsca w szkole obwodowej jest prawem, a nie obowiązkiem tzn. dziecko ma zapewnione miejsce w klasie I w szkole obwodowej, ale rodzice mogą starać się o przyjęcie dziecka do innej szkoły.

3.     W postępowaniu uzupełniającym rodzice/prawni opiekunowie mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka do dowolnie wybranych szkół, układając własną listę preferencji. Szkoła umieszczona na pierwszym miejscu listy jest tzw. szkołą pierwszego wyboru.

Niezależnie od liczby wybranych szkół, rodzice/prawni opiekunowie składają pisemny wniosek (wydruk z systemu) o przyjęcie dziecka wyłącznie w szkole pierwszego wyboru. Kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi przez Radę Miejską w Grodzisku Mazowieckim.

 

Zasady przyjęć do oddziałów sportowych

1.     Rekrutacja odbywa się poza systemem elektronicznym.

2.     Warunki przyjęcia kandydatów do oddziałów sportowych określone zostały w art. 137 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

3.     W przypadku większej liczby kandydatów, spełniających te warunki niż liczba wolnych miejsc, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.

4.     Wzór wniosku o przyjęcie dziecka do oddziału sportowego udostępnia dyrektor szkoły.

5.     Terminy przeprowadzenia prób sprawności fizycznej, a także ogłoszenia listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej ustala dyrektor szkoły. 

 

Prowadzenie postępowania rekrutacyjnego 

1.        Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w terminach określonych w harmonogramie:

 

Lp.

Rodzaj czynności

Termin w postępowaniu rekrutacyjnym

Termin w postępowaniu uzupełniającym

1.

Rejestracja w systemie elektronicznym zgłoszenia do klasy I dziecka zamieszkałego w obwodzie danej szkoły oraz złożenie
w szkole podpisanego zgłoszenia.

od 14 marca godz. 10.00

do 28 marca  godz. 14.00

od 4 sierpnia godz. 10.00

do 8 sierpnia godz. 14.00

 

 

2.

Rejestracja w systemie elektronicznym wniosku do klasy I dziecka zamieszkałego poza obwodem danej szkoły oraz złożenie w szkole pierwszego wyboru podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych wniosku i dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów.

-

od 4 sierpnia godz. 10.00

do 8 sierpnia godz. 14.00

 

 

3.

Złożenie w siedzibie szkoły podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych wniosku o przyjęcie dziecka do oddziału sportowego wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków i kryteriów rekrutacyjnych.

od 14 marca godz. 10.00

do 28 marca  godz. 14.00

od 4 sierpnia godz. 10.00

do 8 sierpnia godz. 14.00

 

 

4.

Przeprowadzenie  prób sprawności fizycznej w postępowaniu rekrutacyjnym do oddziałów sportowych.

Termin ustala dyrektor szkoły

Termin ustala dyrektor szkoły

5.

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej.

Termin ustala dyrektor szkoły

Termin ustala dyrektor szkoły

6.

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną zgłoszeń/wniosków o przyjęcie do szkoły i weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.

do 16 kwietnia

do 14 sierpnia

 

 

7.

Opublikowanie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych
w postępowaniu rekrutacyjnym.  

23 kwietnia godz. 14.00

19 sierpnia godz. 14.00

 

 

8.

Potwierdzenie przez rodzica/opiekuna prawnego woli przyjęcia kandydata do szkoły podstawowej.

od 23 kwietnia godz. 15.00 do 29 kwietnia godz. 10.00

od 19 sierpnia godz. 15.00

do 21 sierpnia godz. 10.00

 

9.

Opublikowanie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych w postępowaniu rekrutacyjnym.

30 kwietnia godz. 14.00

 22 sierpnia godz. 14.00

 

 

 

2.   Na wynik rekrutacji nie ma wpływu kolejność zgłoszeń.

3.   Rodzice/prawni opiekunowie, którzy korzystają z komputera i Internetu:

a.  wypełniają w systemie informatycznym wniosek/zgłoszenie o przyjęcie dziecka,

b. drukują wypełniony wniosek/zgłoszenie i po podpisaniu składają go w szkole pierwszego wyboru.

4.       Rodzice/prawni opiekunowie, którzy nie korzystają z komputera i Internetu pobierają  wniosek/zgłoszenie w dowolnej szkole, po wypełnieniu i podpisaniu składają w szkole pierwszego wyboru. Informacje zawarte we wniosku/zgłoszeniu wprowadza w tym przypadku do systemu informatycznego dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego pracownik.

5.   Podpisy złożone przez rodziców/prawnych opiekunów na wniosku/zgłoszeniu są potwierdzeniem zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

6.   Za sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych we wniosku/zgłoszeniu
z informacjami w systemie informatycznym odpowiedzialny jest dyrektor szkoły pierwszego wyboru/szkoły obwodowej - albo upoważniony przez niego pracownik szkoły.

7.   Do wniosku rodzice/prawni opiekunowie dołączają, określone w uchwale Rady Miejskiej
w Grodzisku Mazowieckim, oświadczenia oraz dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów.

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (art. 150ust.6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe).

8.   Dopuszcza się możliwość elektronicznego podpisania wprowadzonego przez rodziców/ prawnych opiekunów wniosku/zgłoszenia poprzez platformę ePUAP. Rodzice/prawni opiekunowie powinni pobrać wprowadzony wniosek, podpisać za pomocą platformę ePUAP,
a następnie załączyć podpisany elektronicznie wniosek/zgłoszenie w miejscu wgrywania załączników do wniosku. Nie ma wtedy konieczności dostarczania do  placówki wniosku/zgłoszenia w wersji papierowej.

9.   Wniosek rozpatruje komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.

W przypadku nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów oraz w sytuacji braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna, rozpatrując wniosek, nie uwzględnia danego kryterium.

Na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów kwalifikacyjnych komisja rekrutacyjna ustala kolejność przyjęć oraz podaje do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego
w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.

Rodzice/prawni opiekunowie kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia potwierdzają wolę zapisu w szkole, do której kandydat został zakwalifikowany (pisemnie lub w systemie).

Komisja rekrutacyjna:

       przyjmuje kandydata do szkoły, jeżeli został zakwalifikowany do przyjęcia i rodzice potwierdzili wolę zapisu,

       podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.

10.  Rodzice/prawni opiekunowie kandydatów, którzy nie zostali przyjęci mogą:

a.   złożyć wniosek do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata w terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych (komisja sporządza uzasadnienie w terminie 3 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem przez rodzica kandydata),

b.   wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie
3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia
 (dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 3 dni od dnia jego otrzymania),

c.   złożyć do sądu administracyjnego skargę na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły w ciągu
30 dni od dnia otrzymania decyzji.

Niniejsze działanie nie wstrzymuje procesu rekrutacyjnego prowadzonego przez placówkę.

11.  Kandydaci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ubiegają się o przyjęcie do oddziałów ogólnodostępnych.

Do wniosku dołączają kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Postępowanie rekrutacyjne kandydatów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do oddziałów ogólnodostępnych prowadzi komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły. Decyzja
o ewentualnym utworzeniu oddziału integracyjnego zostanie podjęta po zakończeniu rekrutacji.

12.  Kryteria rekrutacyjne:

 

Lp.

Kryterium

Wartość kryterium
w punktach

Rodzaj dokumentu potwierdzającego spełnianie kryterium

1.

Zamieszkanie kandydata na terenie gminy

Grodzisk Mazowiecki

32

Oświadczenie rodzica/ prawnego

opiekuna kandydata

2.

Kandydat realizował edukację przedszkolną w oddziale przedszkolnym w szkole/w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu szkolno-przedszkolnego, do której/którego składany jest wniosek

16

Oświadczenie rodzica/prawnego

opiekuna

3.

Rodzeństwo kandydata spełnia obowiązek

szkolny/roczne przygotowanie przedszkolne w szkole podstawowej/ oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej

8

Oświadczenie rodzica/ prawnego

opiekuna

4.

Kandydat, którego rodzice/prawni opiekunowie mieszkają w gminie Grodzisk Mazowiecki i rozliczają podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Grodzisku Mazowieckim

4

Oświadczenia o rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Grodzisku

Mazowieckim ze wskazaniem

miejsca zamieszkania na terenie

gminy Grodzisk Mazowiecki

5.

Wielodzietność rodziny kandydata

1

Oświadczenie rodzica/ opiekuna

prawnego o wielodzietności rodziny kandydata

6.

Kandydat posiadający orzeczenie o potrzebie

kształcenia specjalnego

1

Kopia orzeczenia o potrzebie

kształcenia specjalnego.

7

Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie

1

Kopia prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separacje lub kopia aktu zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem.

8.

Kandydat objęty pieczą zastępczą

1

Kopia dokumentu poświadczającego objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą

9.

W obwodzie szkoły zamieszkują krewni

kandydata (np. babcia, dziadek) wspierający rodziców / prawnych opiekunów w zapewnieniu mu należytej opieki

1

Oświadczenie rodzica/ prawnego

opiekuna o miejscu zamieszkania krewnych kandydata

UWAGA:

       Wielodzietność rodziny kandydata oznacza rodzinę, która wychowuje troje i więcej dzieci
(art. 4 pkt 42 ustawy Prawo oświatowe).

       Samotne wychowywanie dziecka oznacza wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko
z jego rodzicem (art. 4 pkt 43 ustawy Prawo oświatowe).

 

                                                                                                       BURMISTRZ

 

                                                                                                            Tomasz Krupski

 

Rekrutacja ID: 155; Wersja: 25.108.20250714.1646 Harmonogram ID: 963;